Headerbild Headerbild Headerbild Headerbild

Årets sista dag...

*redigerat*

Jag hade ju glömt lille Hugisen på oktober!!

Kände inte alls för och blogga idag men jag insåg ju att det måste jag ju göra, det e ju faktiskt årets sista dag.

Så vad hände år 2007 i MissEllies liv då?

Januari bjöd på en resa till Trondheim för att träffa Erik. Det snöade jättemycket hela den helgen.

Februari bjöd på resa till Sydafrika med familjen, fantastiskt trevligt.

Mars fick jag hämta hem min lilla kissemiss Tuffs!

April bjöd inte på mycket med än jobb & påskfirande.

Maj hade jag en del dejter som det inte blev nått av.

Juni angnades åt möhippepplanerande till lillasyster Emelie. Jag och Elina fixade. det blev en trevlig kväll.

Juli var jag tärna tillsammans med Elina på Emelie & Johans bröllop.

Augusti arbetades det mest, men jag firade min födelsedag också.

September var mest jobb men ett litet party han jag med i Malmö också.

Oktober bjöd på resa till Bornholm med familjen för att fira mamma 50 år. Och så blev jag moster till Hugo som titta ut lite oväntat 5 veckor tidigt :)

November gjorde jag och Elli en resa till Göteborg och såg Claes Eriksson Solo på Lorensbergsteatern.

December så bjöd jobbet på studieresa till Peking! Firades jul i mellbystrand med familjen am vanligt och ikväll blir det fest utanför Malmö!

Vilken start på helgen....

Ja det blev ingen rolig start på helgen eftersom min lilla Tuffs har fått urinvägsinfektion och problem med kisseriet. Det blev ett lagom dyrt besök hos veterinären och uthämtning av medicin så nu är jag officiellt en fattiglapp.

Inge kul alls faktiskt men han har faktiskt kissat lite bättre nu när vi kom hem så jag hoppas medicinen tar och han blir bra igen.

Skulle egentligen gjort massa annat idag men det får vänta tills i morgon.

Nu ska jag äta lite, jag e hungrig.

Back To Work...

Så var en dags arbete avklarat med bravur om jag får säga det själv. Fått massvis av olika preliminär bokningar idag av deperata människor som vill ut och resa. Men dagen gick fort i alla fall. Delvis också eftersom jag varit hos frissan och blivit fin i håret idag! Nya färger blev det :) Har tyvärr ingen bild eftersom det är för mörkt att ta det just nu men jag är nöjd.

tja annars finns det väl inte så mycket och säga om dagen... arbete var ordet lixom...

Seeya

En julhelg senare...

Jaha så hade den julhelgen sprungit förbi! Jösses det går fort. Men lite recension av julklapparna:

Gjutjärns stekpanna från Skeppshult :)

Elvisp!

Bordsunderlägg as coola i orange!

En svart kudde med kines tecken på!

Te!

Pengar!

Böcker

Kläder!

hrm.. ja det va nog allt.... kommer inte på mer just nu och orkar inte ranta upp på ovanvåningen för att kolla heller.

Jul afton var som sagt trevlig fick pratat lite med Erikan och syster Emelie det är alltid mysigt. Gullade med Hugisen(bebis) och kelade en alltid lika lycklig Amadeus (hund).

Juldagen bjöds det på Lutfisk, det är skitäckligt och som vanligt fick jag julkorv :) Dom obligatoriska gästerna är mina farföräldrar och jag har alltid samma uppgift i att hämta och lämna dom så det gjorde jag även i år.

Kvällen kollade jag på Pistvakt på TV dom är roliga!

Idag ska jag tillbaka till Lund igen :) Alltid lika skönt och komma hem.

Dagens Plus: Jag ska hämta lillhjärtat på pensionatet :)

Dagens Minus: Att jag ska arbeta i morgon....

Julafton igen...

Så var det jul igen och snart Kalle på tv, kusinfamiljen kommer hote som vanligt och även systeryster med man och begis. :) Ska bli mysigt, detta är en dag jag ser fram emot varje år för det är en av dom givna tillfällena vi alla samlas :)

Har slagit in det sista i paketväg idag och hjälper mamma och pyssla lite. Pappa står i köket och roddar, jag gissar på grönkål men är inte helt hundra.

Ska iväg en kortis till Willys och handla rödkål för den åt vi upp igår. Mamma och jag duttade bingolotto uppesittarkväll och det resulterade i vinst på hela 100 kr till mamma. Som vanligt vinner jag aldrig nått.

Annars är allt lugnt och som det ska vara, lugnt och mysigt med julmusik på radion och snart Kalle!

Kalle är viktig, han är tradition utan Kalle blir det ingen jul.

Så det så!

God Jul på er alla bloggläsare!

Recension av Peking resan

Ok nu kan jag inte skylla på förkylning längre, mår mycket bättre idag faktiskt. Så jag tänkte jag skulle ta mig i kragen och berätta vad vi hittade på i Peking.

12 Dec

Dagen började med att vänta in mammsen som skulle hjälpa mig och lämna Tuffs på Hund & Katt Hotellet strax utanför Malmö. Där efter gjorde vi ett pitstop på NetonNets lager butik i Malmö för att inhandla ett nytt batteri till digitalkameran innan det bar av till Lund igen för att arbeta några timmar.
Vid 17,00 var det dags att bege sig mot flygbussen och Sturup, eller Malmö Airport som dom envisas med och kalla den nu.

Väl framme så checkade jag in och fick erfara att planet var 30 minuter försenat. Jag ringde representanten Ulla från SAS som skulle resa med oss och meddelade detta och satte mig och åt en bit mat medan jag fördrev 1,5 timme på Sturup.

Planet gick sedan i utsatt tid och jag kom fram till Arlanda där jag rusade vidare till en annan terminal där jag skulle möta resten av mina kära Kilroy medarbetare. Hittade ingen förräns jag kom till passkontrollen inne i terminalen men där dök alla gradvis upp.

SAS Ulla meddelade att vi hade fårr 1 plats i Buisness  på planet och resten i Ekonomi och att dom hade lottat vet som fick den och det var inte jag som vann... det gör jag ju aldrig. Men det var inte heller fullt på planet så det var rätt luftigt ändå för oss i vanlig sketen ekonomi.

Drygt 9 timmar senare landade vi Beijing!

13 Dec

Vi lyckades ta oss med taxi till hotellet med hjälp av lappar med hotellets namn och adress skriven på kinesiska. Och väl framme fick vi våra rum som visade sig vara på Premium Floor. Det betyder högt upp och finare rum :) vi klagade INTE! Jag delade rum med Christine från Uppsala och vi fick var sin stor dubbelsäng och på 17:e våningen har man bra utsikt också.

Vi degade på hotellet i drygt 2 timmar innan vi skulle möta vår guide i Lobbyn. Det visade sig att guiden vi skulle haft hade fått förhinder och istället fick vi en kinesisk tjej vid namn Baidi som skulle ta hand om oss dom närmaste dagarna. Vi började med att promenera ett par kvarter bort och köpa lite snacks och äta eftersom middagen fortfarande var ett par timmar senare och vi var alla hungriga. Lite dricka, chips och kakos senare satt vi i trafikstockning på väg till en teater där vi skulle se Acrobats en typ av circus uppvisning endast med akrobater. Den yngsta var 9 år gammal! Otroligt duktiga och väldigt coolt.

Därefter åkte vi vidare till en arabisk restaurang som låg nära teatern där vi skulle äta. Vi beställde in diverse rätter och den lokala ölen Tsing Dao (tror den hette så) allt var väldigt gott. Dom hade magdagsuppvisning och rökte vattenpipa allt precis som det ska vara på en arabisk restaurang vid namn Tusen Och En Natt.

14 Dec

Dagen efter åt vi frukost på 19:e våningen med fantastisk utsikt över staden. Klockan 8,30 mötte vi Baidie & ytterligare en lokal guide i Lobbyn vid namn Emma. Vi tog tunnelbanan till Tiananmen Square (Himmelska Fridens Torg) och det kostade hela 2 kr! Och då fick man resa så mycket man ville och orka hela dagen!!
Det ni Skånetrafiken!
Väl framme fottades det friskt på torget och på ingången till Förbjudna staden som ligger på andra sidan gatan. Vi fortsatte in i Förbjudna staden där vi såg vakter öva hur man ska gå och hur man hissar en flagga utan att göra en millimeter fel, kan meddela dom fick bannor och skrattade hela tiden. Det var lite kul men imponerande när dom väl fick till det.

Vår guide berättade massor av historier om både det ena och det andra i Förbjudna Staden som var mycket intressant. Allt är svårt och komma ihåg och återge men 1 sak fastnade....

I Förbjudna staden sägs det finnas 9999 rum, men det är inte helt sant... för det finns 9999,5 rum.
Det halva rummet var Kejsarens privata dass! Han var den enda som hade det privilegiet, kan känna att det är skönt att man inte levde på den tiden. Sedan räknas inte rummen så som vi ser på ett rum med 4 väggar. Utan dom 9999,5 rummen räknas som så att ett utrymme mellan 4 pelare anses vara 1 rum. Så fysiska rum finns där inte 9999,5 av.

När vi väl kommit igenom Förbjudna staden var det dags för lunch. Denna skulle intas på Huiling Center. Detta är ett dagcenter som tar emot förståndshandikappade vuxna som får komma dit och pyssla med vad som vill. Måla, sjunga, dansa eller vad dom själva tycker är roligt.

Vi fick lunch i form av dumplings & vårrullar samt jasmine te och dricka. Det var väl behövligt eftersom vi var frusna och hungriga. Därefter fick vi avnjuta en sång & dans uppvisning som dom hade satt ihop för oss. Mycket roligt att se och dom var enormt duktiga. Därefter fick vi lära oss att skriva kinesiska tecken, mycket kul men svårt.

Därefter fortsatte vi får vandring till ett turist center där vi hyrde cyklar. Vi skulle ut och cykla runt Peking i ca 3 timmar och totalt ca 2 mil. Mycket fräck upplevelse att se dom äldre delarna av staden dom sk Hutongerna samt även korsa 5 filiga vägar på cykel mitt i centrala Peking. Det var dock jättekallt och efter ett pitstop på en bar där vi värmde oss med kaffe och varmt choklad så cyklade vi åter till centrat och tog taxi till hotellet.

Den kvällen ville Ulla från SAS bjuda oss på middag för SAS räkning. Vi skulle till en liten kinesisk restaurang som inte en taxi chaufför hittade till, men fram kom vi efter lite hjälp. Det var ingen fancy restaurang alls utan det dom var kända för var sin mat. Vi åt så vi storkna och drack den lokala ölen som vi alla fattat tycke för. Vi fick lite nyhetsuppdateringar från SAS och nya destinationer etc innan det begav sig tillbaka mot hotellet igen.

15 Dec

Efter frukost på 19:e våningen igen så möttes vi i lobbyn 07,30 igen för en 2 timmars bilresa ut till Mutienyu (med reservation för stavning) där vi skulle gå på muren. Det var fortfarande svinkallt så vi var rejält påklädda men vi frös ändå. I bussen som vi alla sett fram emot att kunna värma oss lite var det om möjligt ännu kallare än ute. Vi frågade om det var värme i bussen och det fanns det i form av en fläkt. Dock visade det sig att fläkten gjorde att det osade avgaser & bensin i hela bussen så vi enades alla om att vi hellre frös.
Väl framme på muren fick vi våra biljetter till muren och åkte kabinbanan upp till startpunkten. Vi frös fortfarande och lyckades knäppa med nöd och näppe några kort innan fingrarna raskt letade sig in i vantarna igen. Väl uppe på muren kom solen fram och det blev mycket varmare. Det var jätteskönt och promendera där och det var mycket lite människor där så det var inga problem att ta kort.

Vi gick runt 1 mil innan vi kom till andra sidan där vi skulle åka rodel ner! Det var kul och betydligt mycket roligare än skidliften som också fanns att välja på.

Väl nere hade vi 2 timmar tillbaka i busen igen men väl i Peking igen stannade vi för att ta kort på bygget av den nya OS- Arenan samt simstadion som dom hållet på att bygga. Dessa är döpta till "Birds Nest" & "The Cube" efter deras utseende. Efter muren och en snabb hotellvisit väntade shopping och Pearl Market.

Pearl Market är ett shopping ställe för turister som vill köpa märkes grejer billigt. Dom är mest kända för sina pärlor dock. Det är pruta som gäller, och det stenhårt! Efter ett par timmar där var vi helt färdiga. Det är jobbigt och shoppa i Peking, hur skulle vi klara en hel dag till?

Väl tillbaka på hotellet gällde uppfräshning och sen iväg på ny kinesisk restaurang för den berömda Peking Duck Dinner. Det var vår sista kväll med vår guide Baidi och vi fick presenter och njöt av maten. Efter middagen ville Baidi ta med oss till en bar som hennes kompis hade. Det var Pekings minsta bar och hette passande 12SQM bar. Det vill säga den var hela 12 kvadratmeter stor. Men vi lyckades tränga in oss allihopa där vid det enda bord som fanns som hitta 2 andra västerlänningar som satt i baren. Det visade sig att dom var svenskar, och raskt frågade vi resebyrå nördar med vem dom hade bokat resan... för det e ju viktigt! Och kan ni tänka er det va ju klart på Kilroy!

Vi hade en mycket trevligt kväll innan det var dags för taxi tillbaka till hotellet igen.

16 Dec

Hela söndagen hade bara 1 sak på schemat. SHOPPING! Vi hade pengar ryggsäck att stoppa saker i redo. Målet för dagen var Silk Market där det shoppas fint silke men även andra saker.

Samma sak gällde här PRUTA!

Och det blev shoppat en hel del saker som jag inte kan avslöja eftersom det är jul inte julafton än :)

På kvällen åkte vi till en restaurang som vi fått tips om av SAS Ulla. Efter lite letande hittade vi den och blev väl mottagna. Vi var lite skeptiska till en början men det visade sig vara den restaurangen vi varit på som hade allra godast mat! Och vilka kreationer dom hade gjort. Dom hade skurit ut figurer i vattenmelon och sötpotatis som var dekorationer till maten. Väldigt fräsigt.

Det blev en tidig kväll eftersom att shoppa tar på krafterna.

17 Dec

Sista dagen gick jag och Christine ut och kikade lite i kvarteren runt hotellet. Mycket shopping center fanns det. Lite julpyntat men inte mycket. Dock hittade vi till min förtjusning ett Starbucks och jag köpte mig en Venti Caffe Latté. Mycket gott!

Sedan åkte vi förbokad transfer till flygplatsen för att resa hem.

Hela resan var fantasisk. Man har fått se, uppleva och lära sig massor. Mitt råd till alla som är sugna på att åka till kina, res med någon arrangör typ Intrepid som jag reste med. Det är värt alla pengar i världen eftersom det tar alldeles för mycket av din dyrbara restid och göra det på egenhand. Och du hittar aldrig till ställen som 12 SQM Bar om du inte har någon med dig som varit där.

Det var häftigt och jag tror OS kan göra ett och annat för denna staden :)

Lite Kina Bilder

Hej

Jag ska skriva om hur Peking var jag lovar men jag har åkt på en brak förkylning och har inte ork eller lust att göra det nu.

Men lite bilder kan jag bjuda på så länge.

Jag på Tiananmen Square(Himmelska fridens Torg) framför ingången till Förbjudna staden.

Inne i Förbjudna Staden

Jag framför Kinesiska muren

Hela Kilroy gruppen på muren!

Nya OS arenan som kalls för "Birds Nest"

Nya Simstadion till OS kallas "The Cube"

Hemma igen...

Jaha så var man hemma igen, tillbaka i jobb svängen så här strax innan jul. Peking var fantastiskt! Jättekul och se och uppleva att annorlunda land som Kina.

Skriver mer om det i helgen orkar inte nu. Jag har åkt på en dunder förkylning! Mindre kul, men men vad gör man.

Ska ladda upp bilderna när jag få tid blir nog i morgon kanske.

annars är allt bara bra :)

Kramar

Dags för Beijing!

Jaha så var snart tiden kommen.. i morgon kväll klockan 19,20 är det tänkt avresa från Sturup. resan bär då av mot Arlanda där jag ska möta upp resten av Kilroyarna och vår SAS representant som också ska resa med oss.

Resan från Arlanda är beräknad att avgå 22,15 lagom kvällstid så man kan sova lite på planet sen.

Väl framme åker vi på vårt första uppdrag som resesäljare... att ta reda på hur man tar sig lättast och smidigast från flygplatsen in till stan och vårt hotell. Sedan har vi lite tid och slappna av och packa upp innan vi ska bege och för att kolla in en Acrobats show och sen kolla in nattmarknaden på vägen tillbaka tll hotellet.

Sedan är det upp i ottan, äta frukost för att sedan göra dags första turistattraktioner. detta är Tianaman Square och Förbjudna Staden. Sedan ska vi besöka en organisation som vår äventyrsleverantör stödjer och sen har vi resten av eftermiddagen på egen hand. på kvällen är det valfri middag med gruppen och karaoke.

Lördagen bjuder på resa till Kinesiska muren och sedan på vägen tillbaka ska vi se  lite av olympiska spelens område. Väl tillbaka i stan ska vi cykla i Hutong området 3 timmar och på kvällen är det Beijing Duck dinner.

Hela söndagen innefattas av ett ord SHOPPING! Så mycket som det går och så mycket man orkar!

Och på måndagen åker vi hem igen.

Återkommer med bilder och recension om resan nästa vecka.

Ännu en helg till ända...

Jaha så var denna helgen över... Den går för fort men nu har jag i alla fall fått tag på en resväska och pappas digitalkamera. Så 2 saker har jag ju fixat.

Fick träff Emelie, Johan och lille hugo innan  jag åkte ner till Lund i eftermiddags det var mysigt :) Hugisen är sååå underbart söt!

Sen så fick jag packa upp och små plocka lite innan min fika dejt svängde förbi för en söndags fika med kaffe och mammas lussebullar. Helt godkända, lussebullarna alltså eller ja fika dejten också för den delen.

Så nu börjar packandet i veckan, mamma kommer ner på onsdag morgon då vi ska iväg och lämna luffsen på Katt hotellet där han ska bo när jag är i Kina. Sen så bär det av mot Peking 19,20 på onsdag kväll :) Ska bli spännande!

Nej nu ska jag nog ta nått litet och äta och sen ska man väl försöka sova.

Natti

En Lördag hos päronen...

Åkte hem efter jobb i fredags eftersom jag måste hämta en resväska och pappas digitalkamera till Kina resan. Hade inget annat planerat så jag har bara lullat rundor hemma hela dagen nästan...

Har gjort 3 vettiga saker faktiskt, Pappsen och jag har rullat och stekt julköttbullarna :) det blev ett helt berg!
Sen handlade jag lite smågrejer på Maxi till middagen...
Och sist, så har jag städat mammas dator.. ja på insidan då allså... blivit lite bättre nu i alla fall.

I går kväll så ögnade jag ett par minuter åt idol-finalen... jag brukar inte titta på detta program jag lyssnar hellre på efterdyningarna av det när deras egna musik kommer ut på skiva... Men jag hade rätt, Picasso vann och det helt rättvist! Hon sjöng bäst. Sen hymlar jag å andra sidan inte med att jag inte gillar Amanda alls heller så jag e nöjd.

Jag vet att jag har lite doldis-läsare på min blogg ibland som inte ger sig till känna så ofta och ibland helt nya människor som tittar in. Det tycker jag e kul, så här kommer något till er som kanske undrar vad jag är för en filur....

*PRIVAT* FYRA SAKER OM MissEllie:

A) Fyra jobb jag haft:
1. Aupair
2. Sill Major på Hasses Lada
3. McDonalds arbetare
4. Tidningsbud

B) Fyra filmer jag kan se om och om igen:
1. Höstlegender
2. Hudson Hawk
3. Rattatouille
4. Aladdin

C) Fyra ställen jag bott på:
1. Lilla Tjärby

2. CSI
3. CSI NY
4. Roomservice

E) Fyra platser jag har semestrat på:
1. Grekland

2. Rockapella
3. Westlife
4. Ola

Tja det var lite granna om mig :)

Nu får ni hålla ut tills i morgon då kanske jag har nått mer och berätta :)

Reviderad Önskelista

MissEllies Önskelista

*Gjutjärnsstekpanna

* Digitalkamera

* CSI & Criminal Minds DVD boxar (jag har inga alls så säsong 1 är bra och börja på)

* Glas, Orrefors Intermezzo, fråga mig om sort...

återkommer med mer så fort jag kommer på nått